Bliv fri for fodsmerterne på få minutter – med 4 effektive øvelser

Vi har vel alle haft ondt i fødderne nogle gange, og det kan selvfølgelig have mange forskellige årsager. Eksempelvis kan en lang arbejdsdag sætte sit præg – især hvis dit arbejde kræver du står hele dagen.

Fødderne har forbindelse til mange punkter i kroppen, noget som ligger til grund for zoneterapi – en teknik, som er blevet anvendt i årtusinder og går ud på, at fødderne er kilden til hele kroppens helbred.

Men uanset om du har haft hælspore, kramper eller overbelastede fodsåler, så kan nogle meget simple øvelser gøre underværker.

Det bedste af alt? Du behøver ikke bruge mere end cirka 5 minutter om dagen for at mærke klare forbedringer – og du kan lave dem i pausen på arbejdet, hvis du kan mærke smerterne er på vej. Du skal blot bruge en serviet og en lille bold.

Her er 4 øvelser, som styrker foden:

1: Spred og saml
Denne øvelse er en meget effektiv, da den styrker stort set hele din fod.

Spred dine tæer fra hinanden så meget, som du kan. Hold dem spredte i et par sekunder og saml tæerne igen. Gentag øvelsen 10 gange på hver fod.

Foto: Youtube

2: Løft og sænk
Denne øvelse styrker også mange dele af foden og er især god for tæerne.

Træn begge fødder på samme tid, men hvis det er for vanskeligt i forhold til balancen, så træn en fod ad gangen.

Løft begge storetæer op, mens du presser “de små” tæer ned. Hold i et par sekunder. Skift nu, så du presser storetæerne ned og løfter “de små” tæer op. Hold i et par sekunder. Gentag øvelsen 10 gange.

Foto: Youtube

3. Træk ind og krum
Så skal der krummes tæer! Denne øvelse er supergod til at mindske risikoen for hælsporer.

Bred en serviet, eller måske et viskestykke eller håndklæde, ud på gulvet.

Krum nu tæer, så du trækker dem ind under foden og griber fat i servietten. Hold i et par sekunder. Gentag øvelsen 10 gange.

Foto: Youtube

4. Massage med bold
Udover at give dejlig massage til din fod, har denne øvelse også mange gode affekter på fodens muskulatur. Især fodsålen har godt af at blive strukket lidt med denne øvelse.

Tag en bold og rul foden henover den med et let tryk ned i bolden. Det skal kunne mærkes, og muskulaturen skal bruges i trykket – men selvfølgelig skal det heller ikke gøre ondt. Rul fra tæerne til hælen 10 gange med hver fod.

Foto: Youtube

Hvis du laver disse fodøvelser, styrker du foden markant. Og som nævnt tager det jo kun omkring 5 minutter at komme igennem dette lille træningspas. Så hvorfor ikke prøve?

Mange danskere lider jo af fodsmerter – og disse småøvelser kan rent faktisk både hjælpe med at lindre og forebygge smerterne i den allernederste del af vores krop.

I denne korte video kan du se præcist, hvordan du udfører alle øvelserne:

Del gerne disse øvelser, så flere kan opdage dem og blive fri for de svære fodsmerter og få livskvaliteten tilbage!